Παρασκευή, 7 Μαρτίου 2014

Τρίτη, 4/3/2014 έως Παρασκευή, 7/3/2014



"ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ!!!!!"



Ξεκίνησε η Σαρακοστή! Ξεκινήσαμε λοιπόν την εβδομάδα μας μιλώντας για την νηστεία των ημερών και την προετοιμασία των πιστών για το Πάσχα. 

  • Γνωρίσαμε το παλιό έθιμο με την κυρά Σαρακοστή, το αυτοσχέδιο ημερολόγιο που είχαν οι παλιοί για να μετρούν τις εβδομάδες από την Καθαρή Δευτέρα μέχρι την Κυριακή του Πάσχα. Οι εβδομάδες είναι επτά γιαυτό και η κυρά Σαρακοστή έχει επτά πόδια, ένα για κάθε εβδομάδα.  Επίσης έχει σταυρωμένα τα χέρια της επειδή προσεύχεται και δεν έχει στόμα γιατί νηστεύει. Στη συνέχεια φτιάξαμε ο καθένας την δική του κυρά Σαρακοστή για να μετράει τις εβδομάδες έως το Πάσχα στο σπίτι του! Υπέροχο έθιμο!!!!




  




















  • Μάθαμε το ποίημα για την Κυρά Σαρακοστή, 



"Την Κυρά Σαρακοστή
που είναι έθιμο παλιο
οι γιαγιάδες μας τη φτιάχναν
με αλεύρι και νερό
Για στολίδι της φορούσαν στο κεφάλι της σταυρό
και το στόμα της ξεχνούσαν
γιατί νήστευε καιρό
Και μετρούσαν τις ημέρες με τα πόδια της τα εφτά
κόβαν ένα τη βδομάδα, μέχρι να ρθει η Πασχαλιά!!!!!!"


  • και παίξαμε με τα γράμματα της λέξης ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ.




  • Μάθαμε και τον αριθμό 6 με αφορμή το πολύγωνο σχήμα του χαρταετού που πετάξαμε την Καθαρά Δευτέρα.



























Ήρθε και ο Μάρτης!!! και με πολύ χαρά τον καλωσορίσαμε στο σχολείο μας αυτήν την εβδομάδα:

  • Δημιουργήσαμε το ημερολόγιο του μήνα.




  • Συζητήσαμε για την Άνοιξη που έρχεται και την φύση που ξυπνάει, γίναμε σποράκια που βλασταίνουν σιγά σιγά...












  • Φορέσαμε το Μαρτάκι μας για να μη μας κάψει το ήλιος του Μάρτη, και μάθαμε για τις αρχαίες ρίζες αυτού του όμορφου εθίμου!













 

  • Μάθαμε παροιμίες και λαϊκά ονόματα (παρατσούκλια) για τον Μάρτη: Ανοιξιάτης, Γδάρτης, Παλουκοκάφτης, Πεντάγνωμος, Φυτευτής, Βαγγελιώτης, τραγουδήσαμε και ζωγραφίσαμε τα κάλαντα του Μάρτη.

 "Περιστεράκι πέταξε,
ηύρε πύργο κι έκατσε


και χαμοκελάηδησε,

Μάρτη Μάρτη μου, καλέ.



Μάρτη Μάρτη μου, καλέ

και Φλεβάρη φοβερέ


κι αν χιονίσεις κι αν φλεβίσεις, 

πάλι Άνοιξη θ’ ανθίσεις.



Μάρτη Μάρτη βροχερέ
 και Απρίλη δροσερέ,


τα πουλάκια κελαηδούν,

τα δενδράκια φύλλ’ ανθούν.


Τα πουλάκια αβγά γεννούν

 κι αρχινούν να τα κλωσούν."














  • Διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε λαϊκές δοξασίες για τον Μάρτη, όπως εκείνη για τις " γυναίκες του Μάρτη" σύμφωνα με την οποία ο λαός μας εξηγεί γιατί τον Μάρτη ο καιρός είναι τόσο άστατος...

"Η παράδοση θέλει το Μάρτη να έχει δύο γυναίκες, τη μια πολύ 

όμορφη και φτωχή και την άλλη πολύ άσχημη και πλούσια. Ο 

Μάρτης κοιμάται στη μέση και όταν γυρίζει κατά την άσχημη,

 κατσουφιάζει και ο καιρός χαλάει, όταν όμως γυρίζει κατά την

 όμορφη, χαίρεται και γελάει, και ο καιρός είναι καλός. ζεστός με 

ήλιο. Τις περισσότερες φορές όμως γυρίζει κατά την άσχημη επειδή 

αυτή είναι η πλούσια που τρέφει και την φτωχή, την όμορφη."


Γι' αυτό λέγεται και η παροιμία:

 «Ο Μάρτης πότε κλαίει και πότε γελάει».












  • Η χαρά μας ήταν μεγάλη όταν πήραμε με το ταχυδρομείο τις πολύ ωραίες αφίσες για τη σωστή διατροφή και την καλή λειτουργία της καρδιάς από το ΕΛ.Ι.ΚΑΡ. Ήταν μια καλή ευκαιρία να συζητήσουμε ξανά για τη σωστή διατροφή.








"Το φυσικό περιβάλλον της Κρήτης γεννά το Μινωικό πολιτισμό".





Συνεχίζοντας το σχέδιο εργασίας μας για το Μινωικό πολιτισμό αυτήν την εβδομάδα ασχοληθήκαμε με τον Δίσκο της Φαιστού.

Σύμφωνα με τους ερευνητές ο Δίσκος της Φαιστού είναι το αρχαιότερο έντυπο, το αρχαιότερο δείγμα τυπογραφίας που έχει βρεθεί έως σήμερα, καθώς τα σύμβολά του έχουν τυπωθεί με κινητά στοιχεία πάνω σε φρέσκο πηλό και δεν έχουν χαραχτεί. 

  • Με βάση αυτήν την πληροφορία ξεκινήσαμε να μιλάμε για τη χρήση της σφραγίδας ως τυπογραφικό μέσο από την αρχαιότητα έως σήμερα.








  • Παίξαμε με τις σφραγίδες.








  • Δημιουργήσαμε με δικές μας σφραγίδες ξανά το δίσκο της Φαιστού και στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες, αγόρια και κορίτσια, φτιάξαμε ιστορίες με βάση τα νέα σύμβολα του δίσκου και τις παρουσιάσαμε.














  • Φτιάξαμε με πηλό τις δικές μας σφραγίδες.









  •  Επιστρέψαμε στον αυθεντικό δίσκο και αρχίσαμε να τον "ξετυλίγουμε" προκειμένου να καταλάβουμε ότι "διαβάζεται" σπειροειδώς






  • Στη συνέχεια χωρίσαμε τα σύμβολά του σε "λέξεις" με τη χρήση των μικρών γραμμών που υπάρχουν στο δίσκο ξεκινώντας από έξω προς το κέντρο. Τις τοποθετήσαμε σε ευθεία γραμμή, ορίσαμε την αρχή και το τέλος ξανά του δίσκου και μετρήσαμε τις "λέξεις".








  • Έπειτα με τη βοήθεια ενός φύλλου εργασίας μετρήσαμε συγκεκριμένα σύμβολα του δίσκου και καταγράψαμε τον αριθμό τους σε μινωική και σύγχρονη αρίθμηση.





















  • Η δραστηριότητα αυτή έγινε και ατομικό φύλλο εργασίας.












  • Αποφασίσαμε να βάλουμε στο παιχνίδι και τους γονείς. Ζητήσαμε λοιπόν με ένα σχετικό σημείωμα να διαλέξουν με τα παιδιά τους δύο σύμβολά από τον δίσκο και να δημιουργήσουν μαζί μια σύντομη ιστορία. Είχε πολύ μεγάλη επιτυχία!!!




ΜΙΚΡΟΙ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΠΑΡΑΜΥΘΑΔΕΣ!!!

Αγαπητοί γονείς για κάποιους ερευνητές ο Δίσκος της Φαιστού είναι ένα «αδιάβαστο» παραμύθι. Διαλέξτε μαζί με το παιδί σας 2 σύμβολα από το Δίσκο της Φαιστού και φτιάξτε (γράψτε και ζωγραφίστε) μια μικρή-απλή ιστορία με αρχή-μέση-τέλος και φέρτε την στο σχολείο ΑΥΡΙΟ, για να φτιάξουμε όλοι μαζί μια μεγαλύτερη!!!!!




  • Τέλος, τα παιδιά ζωγράφισαν τις ιστορίες τους και στη συνέχεια μας τις παρουσίασαν.



























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου