Κυριακή, 26 Ιανουαρίου 2014


 20-1-2014   ΕΩΣ   24-1-2014


Η ΚΡΗΤΗ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ....



Αυτή την εβδομάδα θα γνωρίσουμε γεωμορφολογικά την Κρήτη, ποια εικόνα παρουσίαζε τη χρονική περίοδο του Μινωικού πολιτισμού και θα την συσχετίσουμε με την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα.
Το υγρό στοιχείο έχει έντονη παρουσία στο κάδρο της Κρήτης!
Παρουσιάστηκαν τα πελάγη της, τα ποτάμια της και οι λίμνες της.





  


Μελετώντας τους μύθους που σχετίζονται με την Κρήτη οδηγούμαστε στο προϊστορικό παρελθόν της, ακτίνες φωτός πέφτουν πάνω σ' ένα άγνωστο κόσμο που οι επιστήμονες με επιστημονικές έρευνες προσπαθούν πλήρως να φωτίσουν!
Ο μύθος του Ωκεανού θα "γεννήσει" λίμνες και ποτάμια!





Εξηγήσαμε τη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στη λίμνη και στο ποτάμι.

  

Διαβάσαμε τους θρύλους που συνδέονται με την μοναδική φυσική λίμνη του νησιού, τη λίμνη Κουρνά και τους ζωγραφίσαμε.



Οι Μινωίτες έζησαν, έχτισαν και μεγαλούργησαν δίπλα σε πηγές, ποτάμια, λίμνες και θάλασσες. Το νερό-αλμυρό ή γλυκό- πηγή ζωής για τον πολιτισμό τους! 
Ο Κωστής Τσ. έφτιαξε με τη βοήθεια του πατέρα του τη μακέτα της Κρήτης και με μαγικό(μαγνητικό) τρόπο μας ταξίδεψε στη "Μεγάλη Πράσινη", μέσα στο μινωικό του καραβάκι, ακολουθώντας τους θαλάσσιους μινωικούς δρόμους!!!






Ολοκλήρωσε την παρουσίασή του τοποθετώντας πάνω στη μακέτα του τα σημαντικότερα πολιτισμικά κέντρα!

















Το απόσπασμα από το  μυθιστόρημα του Ν. Καζαντζάκη " ΣΤΑ ΠΑΛΑΤΙΑ ΤΗΣ ΚΝΩΣΣΟΥ" θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε την αξία των καραβιών στη μινωική κοινωνία!



  

"Κοίταξε, είπε ο Μίνωας στον ηγεμόνα της Συρίας. Τούτο το μακρουλό νησί που βλέπεις, που μοιάζει με καράβι, είναι η Κρήτη. Γύρω τριγύρω είναι κυκλωμένη από θάλασσα. Εδώ, το μεγάλο αυτό ρουμπίνι, είναι η Κνωσσός, η πρωτεύουσά μου. Τούτα τα μικρότερα ρουμπίνια είναι οι υπόλοιπές πολιτείες μου...Και πέρα από την Κρήτη στα νησιά και στις μακρινές στεριές , κοίταξε! Παντού, κόκκινα ρουμπίνια, οι πολιτείες μου. Όλες έχουν το ίδιο όνομα: "ΜΙΝΩΕΣ"
-Πως μπορείς, είπε, να έχεις τόσο μεγάλη αυτοκρατορία αν δεν έχεις φρούρια;
-Όλες τις θάλασσες τούτες, που βλέπεις, τις οργώνουν τα πλωτά μου γοργοτάξιδα φρούρια!..."
Εικόνες από το διαδίκτυο θα μας γνωρίσουν αυτά τα "γοργοτάξιδα φρούρια" που ήταν φτιαγμένα από κρητικό πεύκο!







Θα γίνουμε ναύτες στο μινωικό καράβι και με καπετάνιο το Μίνωα, σε περίοπτη θέση, θα κωπηλατήσουμε ως την πιο κοντινή Μινώα!






Oι εικόνες, τα ακούσματα και το βίωμα παίρνουν χρώμα στο χαρτί!






Τα ποτάμια της Κρήτης ξεπηδάνε μέσα από τα βουνά της και ποτίζουν τις πεδιάδες της και ξεδιψάνε τα ζώα και τους ανθρώπους της. Μεγάλοι ορεινοί όγκοι περιτριγυρίζονται από εύφορες πεδιάδες!







Χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα χρώματα φτιάχνουμε το γεωφυσικό χάρτη της  Κρήτης.







To νερό ταξιδεύει και μέσα στα σπήλαια φτιάχνοντας σταλακτίτες και σταλαγμίτες! Ο Βενιζέλος και η Δάφνη θα μας παρουσιάσουν τα σπήλαια της Κρήτης.











  Σε μυθολογικό πλαίσιο, η γέννηση, η ανατροφή και ο θάνατος του Κρηταγενή Δία εκτυλίχθηκαν μέσα στα υγρά σπήλαια της Κρήτης. Η γέννηση στο Δικταίον Άντρον, η ανατροφή στο Ιδαίον Άντρον και η ταφή του στο Γιούχτα!  Σε κάθε σπήλαιο, μια ομάδα μύθων αναλαμβάνει να μας εξηγήσει τις λατρευτικές συνήθειες των μινωιτών.
Η γίδα Αμάλθεια τον τάιζε γάλα, η νύμφη Μέλισσα, μέλι και περιστέρια του έφερναν την αμβροσία ενώ ένας αετός του κουβαλούσε νέκταρ, το αρωματικό δίκταμο του πρόσθετε ιδιαίτερο άρωμα στην τροφή του. Ο μύθος εξηγεί γιατί οι τροφοί του θεού καθιερώθηκαν ως ιερά σύμβολα κατά τη μινωική περίοδο: το κέρας της Αμάλθειας έγινε σύμβολο αφθονίας, η μέλισσα σύμβολο εργατικότητας, ο αετός βασιλιάς των ουρανών και τα περιστέρια αναγγέλλουν τις εποχές!



Τα σπήλαια αυτά μετατράπηκαν σε σπουδαίους λατρευτικούς χώρους όπου οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν αντικείμενα λατρείας και προσφορών που ρίχνουν φως στο μεγαλείο του μινωικού πολιτισμού! 




Απόσπασμα από το μυθιστόρημα "Στα παλάτια της Κνωσσού" θα μας μεταφέρει μέσα στην ιερή σπηλιά!!!

"...είναι αληθινός ταύρος και τον έχουν δεμένο στη σπηλιά,  ...και μέσα στην κουφάλα του βράχου κάθεται διπλοπόδι η γριά ιέρεια.




-Λοιπόν, ο βασιλιάς, με τη συνοδεία του, πλησιάζει και φωνάζει:

"Μεγάλη Θεά, Μάνα των ανθρώπων, των ζώων, των φυτών, ευλόγησε με! Δώσε μου δύναμη να κυβερνώ ακόμα την Κρήτη!"













"Η γριά ανοίγει τις φούχτες της κι ο βασιλιάς τις γεμίζει χρυσάφι.

-Χόρτασες;
-Χόρτασα, απαντά εκείνη.




-Τότε ευλόγησέ με! 

Και τότε η γριά απιθώνει τα χέρια της απάνω στο κεφάλι του βασιλιά και του λέει:
-Η ευλογία της Μεγάλης Θεάς απάνω σου! Πάρε δύναμη καινούργια και κυβέρνα την Κρήτη!..."






Γίνομαι και εγώ προσκυνητής και κάνω προσφορές στη γριά ιέρεια!






Η συνάδελφος  Ε. Παπαδημητράκη έφτιαξε με απλά υλικά -χαρτοταινία και σύρμα- αντικείμενα τα οποία θα χρησιμοποιήσουμε για να δραματοποιούμε σκηνές από την καθημερινότητα των μινωιτών!! Και τα παιδιά θα τα ζωντανέψουν με χρώματα.






      




Τα δάση του νησιού, όχι μόνο το στολίζουν, αλλά και προμηθεύουν τους κατοίκους με προϊόντα χρήσιμα στην καθημερινότητά  τους .







Τα παιδιά θα ζωγραφίσουν το φοινικόδασος του Βάι. Το δέντρο φοίνικας λέγεται έτσι λόγω του αιμάτινου χρώματος των καρπών του απ όπου έβγαινε το ερυθρό (φονικό>φοινικί) βερνίκι.Λέγεται και βάι καθώς και χουρμαδιά.






 Εικόνες από κυπαρίσσια, κέδρους, φοίνικες, πλατάνια θα ανακατευτούν και θα αντιστοιχισθούν με τις σωστές λέξεις. 

Ο Γιάννης Κ. έφερε στο χώρο του σχολείου να δούμε και να μυρίσουμε βότανα της κρητικής γης.





Ο Κωνσταντίνος Τζ. μας έκανε μια τελική περιληπτική παρουσίαση των βοτάνων και εμείς καταγράψαμε τα σπουδαιότερα.








Ιδιαίτερα ασχοληθήκαμε με τον κρόκο και τις φαρμακευτικές του ιδιότητες και τη δυνατότητα του να βάφει τα υφάσματα.



Η κροκοσυλλογή είναι μια διαδικασία που καταγράφεται, σε τοιχογραφίες, από την  μινωική εποχή και με άλλες μεθόδους, συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Εμείς θα αναπαραστήσουμε την τοιχογραφία για να μάθουμε πως γινόταν τότε και το διαδίκτυο θα μας πληροφορήσει για τον τρόπο που πραγματοποιείται η κροκοσυλλογή σήμερα!







Και φυσικά ζωγραφίσαμε την δική μας τοιχογραφία με θέμα τη συλλογή του κρόκου.






Στη συνέχεια μάθαμε το μύθο του κρόκου και τον ζωγραφίσαμε.



   

Οι σχέσεις των προγόνων μας με τα φυτά και τα βότανα ήταν πολύ στενή. Η λατρεία της Μεγάλης Θεάς, θεάς της βλάστησης και της ευημερίας, μαρτυρεί αυτές τις σχέσεις.Σήμερα, επιδημιολόγοι, γιατροί και διατροφολόγοι πιστεύουν πως τα φυτά, τα βότανα και τα φρούτα της Κρήτης είναι "φορτωμένα" με ηλιακή ενέργεια  γεγονός που τα μετατρέπει σε τροφές ζωντανές και απαραίτητες για ένα υγιεινό διατροφικό πρότυπο.
Η μαμά του Γιάννη Βλ. μαζί με το Γιάννη έκαναν μια έρευνα και συνέλεξαν τις παρακάτω πληροφορίες:


  








Στο σχολείο παρουσιάστηκε αυτή η έρευνα με απτό υλικό αλλά ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στο "κρινάκι της θάλασσας" ή αλλιώς "παγκράτιο". Εξηγήθηκε η σύνδεση του με το άθλημα και όσα μάθαμε τα αποδώσαμε στο χαρτί!!! 









Ο Καζαντζάκης μας πληροφορεί, μέσα από το γνωστό μυθιστόρημα, πως τις χειμωνιάτικες νύχτες, μέσα στα μινωικά ανάκτορα, οι κόρες του Μίνωα, Φαίδρα και Αριάδνη, μαζί με τις αρχοντοπούλες, για να ζεσταθούν και να χαλαρώσουν, έπιναν ροφήματα παρασκευασμένα από βότανα και αρωματικά φυτά της κρητικής γης. Αυτή η σκηνή περιγράφεται τόσο ζωντανά που προσπαθήσαμε και εμείς να μεταφερθούμε σε κείνο το ιστορικό πλάνο!!!






Η μαμά του Γιάννη θα μας επιστρέψει στην πραγματικότητα, αλλά με ευχάριστο τρόπο, κερνώντας μας "βραστάρι" από κρητικά βότανα!!!




 
Τέλος την Τετάρτη  22-1-2014 κληθήκαμε, οι εκπαιδευτικοί του 2ου Νηπ/γείου Βουτών να παρουσιάσουμε, στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος RACCE, το σχέδιο εργασίας που εκπονήθηκε την προηγούμενη σχολική χρονιά, "Σεισμός, σεισμός...μη σε πιάνει πανικός!!!"
Παρουσιάσαμε αυτό το σχέδιο εργασίας στους σχολικούς συμβούλους πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ως ενδεδειγμένη πρακτική αλλά και ως αποτέλεσμα άριστης συνεργασίας εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων!!!!!   













ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΜΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΕΤΕ!!!!


1 σχόλιο: