Σάββατο, 18 Ιανουαρίου 2014

ΑΠΟ   08-1-2014   ΕΩΣ  17-1-2014


 2014  
  ΕΥΧΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΕΤΟΣ !!!!!




Επιστροφή στο σχολείο μας με χαρά και διάθεση για δουλειά και μάθηση!

Φυσικά ξεκινήσαμε τη κουβέντα μας εξιστορώντας τις γιορτινές μας εμπειρίες και ζωγραφίζοντάς τις για να μείνουν ανεξίτηλες .
Εξηγήσαμε στα παιδιά με ποια λογική γίνεται η αρίθμηση των ετών.Αυτή τη λογική την καταλαβαίνουμε με τη βοήθεια της γραμμής του χρόνου θέτοντας πάνω στη γραμμή σημαντικά ιστορικά γεγονότα.



     






Αναλύονται έννοιες όπως προ Χριστού, μετά Χριστόν .Από τη θεωρία θα περάσουμε στην πράξη "περπατώντας" τη γραμμή του χρόνου από το άπειρο προ Χριστού προς το άπειρο μετά Χριστόν και πιο συγκεκριμένα από το 2000 π.Χ. έως το 2014 μ.Χ.  



Θα τοποθετήσουμε πάνω στη γραμμή του χρόνου(παγκάκι) σύμβολα, χρονολογίες ώστε να κατανοήσουμε ευκολότερα τις έννοιες του χρόνου.Σύμβολα του μινωικού πολιτισμού αντιστοιχούν στο έτος 2000 π.Χ. η γέννηση του Χριστού στο   έτος 0 και η συμμαθήτρια μας στο 2014 μ.Χ.  





Θα ταξιδέψουμε  πάνω στη γραμμή του χρόνου περπατώντας προς στη σωστή κατεύθυνση! Πίσω στο χρόνο ή ταξίδι στο σήμερα!


  



Όσα μάθαμε  και καταλάβαμε θα τα αποτυπώσουμε στο χαρτί.








Δεν μπήκε όμως μόνο νέο έτος αλλά και νέος μήνας. Ο Ιανουάριος του 2014 είναι γεγονός!Μιλήσαμε για τα δώρα που μας φέρνει, τα γενικά χαρακτηριστικά του και για το αρχικό γράμμα του ονόματος του.

Το σχολείο μας με τη νέα χρονιά ξεκίνησε ένα σχέδιο εργασίας με θέμα:

"ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΓΕΝΝΑ ΤΟ ΜΙΝΩΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ"

όταν ολοκληρωθεί θα παρουσιαστεί στο ΚΠΕ Χίου μια και είμαστε πλέον μέλη του εθνικού θεματικού δικτύου: "όταν η φύση γεννά πολιτισμό". Έτσι θα φτιάξουμε ιστόγραμμα θα χωριστούμε σε ομάδες και θα αναλάβουμε δράση.







Η ανταλλαγή ευχών και προσευχών με την έλευση του νέου έτους είναι μια παμπάλαια συνήθεια. Οι Κουρήτες ανέβαιναν στο όρος Δίκτη και έψελναν στο Δία "μέγιστο κούρο" στη διάρκεια ετήσιας τελετής, σε κύκλιο χορό γύρω από το βωμό του θεού,ένα ύμνο και τον παρακαλούσαν να φέρει γονιμότητα, ευημερία, αφθονία και καλοχρονιά!Έμείς σαν γνήσιοι Μινωίτες αναβιώσαμε το έθιμο!!!


  








Το βίωμα μεταφέρεται στο χαρτί!!!






Πριν το μεγάλο ΜΠΑΜ δεν υπήρχε ούτε χρόνος ούτε χώρος!!!!
Μετά απ' αυτό δημιουργήθηκε το σύμπαν (χώρος) και η μικρή μας γη μέσα σ'αυτό! Η κίνηση της γης γύρω από τον ήλιο και γύρω από τον εαυτό της, δημιούργησε το χρόνο.









Για να ολοκληρώσει η γη την κίνηση της γύρω από τον ήλιο χρειάζεται ένα έτος, ενώ για να ολοκληρώσει 
την κίνηση της γύρω από τον εαυτό της χρειάζεται μια μέρα και μια νύχτα! Ας το δούμε στην πράξη!!!








Αποδίδω στο χαρτί τη νέα γνώση που αφορά τη μέρα και τη νύχτα στολίζοντας την εργασία μου με ένα υπέροχο μοτίβο!!!





Η κίνηση της γης γύρω από τον ήλιο φέρνει την εναλλαγή  των  τεσσάρων εποχών. Όσο η γη αδιάκοπα γυρνάει γύρω από τον ήλιο, αδιάκοπα ακολουθούν κυκλική πορεία και οι εποχές.



Τη γνώση αυτή κατείχαν οι μινωίτες αποδίδοντας την με το σύμβολο του ηλιακού σταυρού!!!







Τα παιδιά μαθαίνουν ευκολότερα όταν η γνώση γίνεται παιχνίδι! 
Θα γυρνάμε τον ηλιακό σταυρό για να κάνουν κύκλο οι εποχές!!!


Ότι μάθαμε θα ζωγραφίσουμε πολύ επιτυχημένα!!!






Αναλύσαμε ακόμα περισσότερο τη σημασία του μινωικού σταυρού ως σύμβολο στην καθημερινότητα της μινωικής Κρήτης.
Σήμαινε την ένωση του  ιερού ταύρου(ήλιος) με την ιερή αγελάδα(σελήνη). Τα κέρατα της αγελάδας,ως σχήμα ταυτίζονται με το σχήμα της ημισελήνου!




Την ένωση του θείου με το ανθρώπινο στοιχείο, δηλαδή του πνεύματος με την ύλη πάντα στα πλαίσια μιας ισορροπίας.Η ένωση στα μαθηματικά σημαίνει πρόσθεση γι'αυτό ακριβώς όταν προσθέτουμε χρησιμοποιούμε το σύμβολο του σταυρού!!!  


Μιλήσαμε για τις φάσεις της σελήνης και φτιάξαμε και τα δικά μας "χάρτινα φεγγαράκια"!Διαβάσαμε το παραμύθι: "παρακαλώ μπαμπά, φέρε μου το φεγγάρι"








Ο σταυρός συμβολίζει και τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα!



Οι τέσσερις άνεμοι πήραν το όνομα τους ανάλογα από ποιο σημείο του ορίζοντα φυσάνε! Διαβάσαμε το μύθο του Αιόλου και μετά γίναμε άνεμοι, τοποθετηθήκαμε στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και ανεμοσκορπίσαμε ότι  βρέθηκε μπροστά μας!!!!




     


Συνδέσαμε τα δυο από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα με το δεξί και αριστερό χέρι.Κάναμε εξάσκηση για να τα διαχωρίζουμε!



Ο αριθμός  τέσσερα ακούστηκε τόσες πολλές φορές που έπρεπε να μάθουμε να τον γράφουμε με το σώμα μας αλλά και με το μολύβι!!!!








Ο άνθρωπος πάντα γοητευόταν από το φεγγάρι γι'αυτό έγινε αστροναύτης για να το γνωρίσει καλύτερα!
Μάθαμε το γράμμα "Α,α" για να μας βοηθήσει να γίνουμε φανταστικοί αστροναύτες!!! 









Πριν εκατομμύρια χρόνια υπήρχε μόνο ένα κομμάτι στεριάς ,η ΠΑΓΓΑΙΑ, μέσα στη θάλασσα. Άπειρα φυσικά φαινόμενα έδωσαν στη στεριά τη σημερινή μορφή της και τη χώρισαν σε πέντε ηπείρους!!!



  



Τα υφάσματα θα βοηθήσουν τα παιδιά να δείξουν αυτή την εξέλιξη.






Τοποθετούμε τη χώρα μας μέσα στο κάδρο(χάρτη) και πιο συγκεκριμένα το νησί μας.




Το τραγούδι: "Κρητη μου όμορφο νησί"αποδίδει με υπέροχους στίχους τη γεωγραφική θέση του νησιού μας.Και εμείς το μαθαίνουμε χορεύοντάς το!!!






Μάθαμε που βρίσκεται το νησί μας, τώρα ήρθε η ώρα να μάθουμε πως είναι.Θα αναζητήσουμε μια φωτογραφία της! Οι χάρτες θα γίνουν πολύτιμοι βοηθοί μας. Και μάλιστα θα αναζητήσουμε τους αρχαιότερους. Προς έκπληξη μας, οι μινωίτες έφτιαξαν τον πρώτο, ταξιδεύοντας γύρω από το νησί και τον αποτύπωσαν πάνω σ'ένα τηγανόσχημα κυκλώνοντάς το με ημισελήνους! Τέλος θα χαρτογραφίσουμε με τρομερή επιτυχία πατώντας στα χνάρια των προγόνων μας.Πρώτα με τα σώματα μας και έπειτα με τα χρώματα μας!!!


  



















Όμορφο νησί η Κρήτη μας,γι'αυτό τη διάλεξε ο Δίας για να φέρει την εκλεχτή της καρδιάς του!Το μύθο μας αφηγείται ο Λουκιανός στο έργο του "ενάλιοι διάλογοι".Την Ευρώπη(ευρύωπος=γυναίκα με μεγάλα μάτια) την έκλεψε από τη Φοινίκη, μεταμορφωμένος σε ταύρο.Κατά τη διαδρομή το ζευγάρι συνόδευαν ο Ποσειδώνας και η Αφροδίτη  και θαλάσσια πλάσματα Νηρηίδες, Τρίτωνες, δελφίνια. Ξάπλωσε μαζί της κάτω από ένα πλατάνι στη Γόρτυνα! Τρία παιδιά γεννήθηκαν από αυτή την ένωση! Ο Μίνωας ο Σαρπηδόνας και ο Ραδάμανθυς.






  
Όταν πέθανε η Ευρώπη,επειδή οι μινωίτες την αγαπούσαν πολύ, έδωσαν το όνομά της  σ'ολόκληρη την ήπειρο!
Δραματοποιήσαμε το μύθο ενώ ο λυράρης έπαιζε και τραγουδούσε το τραγούδι:Κρήτη μου όμορφο νησί!









Τα παιδιά της Ευρώπης διαφώνησαν.Ο Στέλιος και Βενιζέλος θα μας αφηγηθούν το μύθο που αναφέρει τον έξυπνο τρόπο με τον οποίο κέρδισε τη βασιλεία ο Μίνωας Ένας λευκός ταύρος σταλμένος από τον Ποσειδώνα θα του χαρίσει το θρόνο!!!




  
Τα παιδιά ζωγραφίζουν το μύθο.







Η κάθε ομάδα από την επόμενη εβδομάδα θα παρουσιάσει, βάσει προγράμματος, τις πληροφορίες που έχει συλλέξει!!!  



ΚΑΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου