Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2013

Δευτέρα, 18/11/2013 έως Παρασκευή, 22/11/2013



"ΕΛΙΑ, Η ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ"


Αυτήν την εβδομάδα ασχοληθήκαμε με την ΕΛΙΑ, θέμα ανεξάντλητο και τόσο παραδοσιακά ελληνικό.

  • Ξεκινήσαμε παρατηρώντας την ελιά του σχολείου μας 



  • Δημιουργήσαμε τη γωνιά της ελιάς στην τάξη μας όπου κάθε παιδί μπορούσε να φέρει ελιές, λάδι και ό,τι άλλο σχετικό.





Ξεκινήσαμε την θεματική με την ενότητα: 

"Η Ελιά στην ελληνική Μυθολογία"

  •  Διαβάσαμε τον μύθο των Ιδαίων Δακτύλων και μάθαμε πως ο Ιδαίος Ηρακλής ουσιαστικά θέσπισε τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες στεφανώνοντας τους πρώτους νικητές με κλαδί άγριας ελιάς (κότινο). Ο μύθος είναι συναρπαστικός!!!

Στην ελληνική μυθολογία οι Ιδαίοι Δάκτυλοι ήταν δαίμονες που κατάγονταν από το βουνό Ίδη της Κρήτης ή της Φρυγίας. Αποτελούσαν την ακολουθία της μητέρας των θεών, τηςΡέας ή Κυβέλης. Τους ονόμασαν «Δακτύλους» επειδή ήταν 5 τον αριθμό, όσα δηλαδή και τα δάκτυλα του ενός χεριού, ή επειδή ήταν πολύ επιδέξιοι στα χέρια, ιδίως ως προς την κατεργασία των μετάλλων, ή επειδή όταν τους γέννησε η μητέρα τους (που ήταν η Ρέα ή η Αγχιάλη) έμπηξε από τους πόνους του τοκετού τα δάχτυλά της στο χώμα, ή, τέλος, γιατί γεννήθηκαν από τη σκόνη που έριξαν πίσω τους με τα δάχτυλά τους οι τροφοί του Δία. Αναφέρονται και περισσότεροι από 5 Δάκτυλοι, μέχρι τον αριθμό 15. Σύμφωνα με άλλη παράδοση, απλώς οι εκατό πρώτοι άνδρες που γεννήθηκαν ποτέ στην Κρήτη ονομάσθηκαν «Ιδαίοι Δάκτυλοι».



Όταν γεννήθηκε ο Δίας, οι Ιδαίοι Δάκτυλοι ήρθαν από την Κρήτη στην Ήλιδα και έκαναν αγώνα δρόμου για να διασκεδάσει λίγο ο βρεφικός Δίας. Ο μεγαλύτερος από αυτούς, ο Ηρακλής (όχι ο συνώνυμος ήρωας), έβαλε τους άλλους αδερφούς του, τον Παιωναίο, τον Επιμήδη, τον Ιάσιο και τον Ίδα να τρέξουν, και μετά τη λήξη των αγώνων, ο Ιδαίος Ηρακλής στεφάνωσε τους νικητές με κλαδί άγριας ελιάς, ένα δέντρο που είχε φέρει από την χώρα των Υπερβορείων. Ο αγώνας αυτός θεωρείται έτι είναι η μυθική παράδοση των Ολυμπιακών αγώνων και χρονολογείται στα τέλη της 2ης χιλιετίας π.Χ.




  • Δραματοποιήσαμε τον μύθο



  • Αποδώσαμε στο χαρτί το ταξίδι των Κουρητών στην Ολυμπία






  • Ζωγραφίσαμε τους δικούς μας ΚΟΤΙΝΟΥΣ









  • Στεφανώσαμε τους δικούς μας Ολυμπιονίκες με κλαδί ελιάς...



  • Διαβάσαμε ένα ακόμα μύθο σχετικό με την ελιά, τον μύθο για την ονομασία της πόλης της Αθήνας 



Κατά την μυθολογία λέγεται ότι η πόλη έχει το όνομα της θεάς Αθηνάς, μετά από τον αγώνα της με τον θεό της θάλασσας Ποσειδώνα για να αναδειχθεί το καλύτερο δώρο, που είχε καθένας για την πόλη. Συγκεκριμένα ο πρώτος βασιλιάς της Αθήνας Κέκροπας, ο οποίος ήταν μισός άνθρωπος και μισός φίδι, έπρεπε να αποφασίσει ποιος θα ήταν ο προστάτης της πόλης. Οι δύο θεοί Ποσειδώνας και Αθηνά θα έκαναν από ένα δώρο στον Κέκροπα και όποιος έκανε το καλύτερο, αυτός θα γινόταν προστάτης. Εμφανίστηκαν και οι δύο μπροστά στον Κέκροπα και πρώτος ο Ποσειδώνας χτύπησε την τρίαινά του στο έδαφος και εμφανίστηκε ένα ρυάκι με γάργαρο νερό. Μετά η Αθηνά χτύπησε το δόρυ της στο έδαφος και εμφανίστηκε μια μικρή ελιά. Ο Κέκροπας παραξενεύτηκε αλλά και εντυπωσιάστηκε από το δώρο της Αθηνάς και αποφάσισε να διαλέξει το δώρο της και αυτήν ως προστάτιδα της πόλης. Έτσι πήρε η Αθήνα το όνομά της. Όμως, ο Ποσειδώνας, θυμωμένος με τον Κέκροπα, καταράστηκε την Αθήνα να μην έχει ποτέ αρκετό νερό. Έτσι από τότε ξεκίνησε το πρόβλημα της λειψυδρίας που ταλαιπωρούσε την Αθήνα.

  • Δραματοποιήσαμε και αυτόν το μύθο.



  • Ζωγραφίσαμε τον μύθο.




Συνεχίσαμε τις επόμενες μέρες με την ενότητα:

"ΕΛΙΑ και  ΛΑΔΙ στη Μινωική Κρήτη"




  • Γνωρίσαμε τους Μινωίτες και τον υπέροχο πολιτισμό τους 




  • Μάθαμε μέσα από μικρά video πόσο σπουδαίο ρόλο είχε η ελιά και το λάδι, στη ζωή, στη διατροφή, στο εμπόριο, και στη θρησκεία των Μινωιτών.











  • Μέσα από τα αρχαιολογικά ευρήματα γνωρίσαμε τα ελαιοτριβεία της εποχής και τους χώρους αποθήκευσης λαδιού.





  • Μάθαμε πως απεικονίζεται η ελιά και το λάδι στη Μινωική γραφή





  • Σε φύλλο εργασίας ως "έμποροι Μινωιτές" καταγράψαμε  με ιδεογράμματα τη σοδειά μας σε λάδι και καρπούς ελιάς. 




  • Σε ένα άλλο φύλλο εργασίας συνεχίσαμε τοιχογραφία με θέμα έναν μινωικό ελαιώνα, τμήμα του οποίου είχε διασωθεί.





Ακολούθησε η ενότητα:

 "Ελια και Λάδι στα νεότερα χρόνια"

  • Με τη βοήθεια εικόνων είδαμε το λιομάζωμα στα περασμένα και στα νεότερα χρόνια, γνωρίσαμε τον τρόπο παραγωγής του λαδιού στα παλαιά και σύγχρονα ελαιοτριβεία.






  • Δραματοποιήσαμε το λιομάζωμα.



  • Με τη βοήθεια καρτών μάθαμε τη διαδικασία παραγωγής του λαδιού: από τον ελαιώνα έως το ελαιοτριβείο.



  • Και στη συνέχεια το αποδώσαμε  σε φύλλο εργασίας.





  • Μάθαμε όμως και τραγούδια για την ελιά, το κλασικό "Ντίλι, ντίλι το καντήλι" το οποίο και μεταφέραμε σε φύλλο εργασίας.




  • Και φυσικά αινίγματα για την ελιά.












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου